USG jamy brzusznej to bezpieczne, nieinwazyjne i bezbolesne badanie. Pozwala na ocenę narządów wewnętrznych:  wątroba, nerki, trzustka, żołądek, śledziona. Za pomocą głowicy przyłożonej do brzucha lekarz może zobaczyć na monitorze obraz narządów i ocenić wielkość, budowę i funkcjonowanie i wychwycić ewentualne nieprawidłowości.

Dzięki USG możliwe jest wykrycie chorób oraz ostrych stanów chorobowych obejmujących narządy.

Wskazania do USG jamy brzusznej:

• regularnie występujące bóle brzucha;
  • wyczuwalne guzy i zgrubienia w jamie brzusznej;
  • częste biegunki i wymioty,
  • problemy z trawieniem;
  • częste zaparcia i trudności w wypróżnianiu się;
  • urazy brzucha;
  • długo utrzymujące się powiększenie obwodu brzucha;
  • krew w moczu lub kale;
  • krwawienie z dróg rodnych;
  • znaczna utrata masy ciała;
  • zażółcenie białkówki oka oraz brązowy kolor moczu;
  • utrzymująca się gorączka, której przyczyna jest nieznana.

Jak wygląda badanie USG jamy brzusznej?

Badanie najczęściej wykonuje się w pozycji leżącej na plecach. Lekarz przy użyciu żelu przykłada głowicę do brzucha. Substancja jest obojętna dla skóry i łatwo się zmywa wodą z mydłem. Przesuwając głowicę aparatu uzyskuje się obrazy badanych narządów, które widoczne są na ekranie monitora.

Warunkiem prawidłowego obrazowania ultrasonograficznego narządów miednicy małej jest wypełnienie pęcherza moczowego. Umożliwia to obserwację narządów rodnych kobiety, gruczołu krokowego mężczyzny oraz pęcherza moczowego.

W przypadku obrazowania jamy brzusznej (bez oceny układu moczowego) pęcherz może być pusty.

PRZYGOTOWANIE DO ZABIEGU

1 dzień przed badaniem USG jamy brzusznej należy stosować dietę lekkostrawną, z wyłączeniem surowych jarzyn, owoców i ciemnego pieczywa. Dodatkowo można przyjąć Espumisan 3 x 2 kapsułki, w celu usunięcia powietrza z przewodu pokarmowego, które stanowi przeszkodę dla ultradźwięków.

6 godzin przed badaniem USG jamy brzusznej nie należy jeść ani pić innych napojów niż woda niegazowana. Nie wskazane jest palenie tytoniu oraz żucie gumy.

2 godziny przed badaniem USG jamy brzusznej należy wypić 1 do 4 szklanek wody niegazowanej i nie oddawać moczu. Pęcherz powinien być średnio wypełniony, nie maksymalnie.

Podczas wykonywania USG jamy brzusznej lekarz może poprosić o opróżnienie pęcherza.